Het Communicatie Effect
Over deze workshop
Voor een docent is communicatie één van de allerbelangrijkste competenties om goed les te kunnen geven.
Maar ja, wat is dat dan, communicatie?
Uiteindelijk is communicatie simpelweg de reactie die je krijgt.
En als je niet de reactie krijgt die je wilde, dan ligt dat… aan jou!
“Ja, hallo!! Hoezo ligt dat aan mij. Ik heb het de leerlingen gevraagd, ik ben boos geworden, ik heb ze gewaarschuwd en nóg wordt er niet geluisterd!”
Ja, dan ligt het nog aan jou, want wanneer je altijd hetzelfde doet, dan kun je niet verwachten dat de uitkomst verandert.
Zodra jij het besef krijgt dat je met jouw communicatie verantwoordelijk bent voor de reactie die je krijgt, word je niet alleen veel bewuster van jouw communicatie, je gaat ook inzien dat het allemaal draait om gedragsverandering. Het aanzetten van gewenst gedrag.
Programma
Tijdens deze workshop gaan we op een interactieve manier leren hoe je één van de meest wetenschappelijk onderbouwde methodes ter wereld, de ABC Methode, praktisch kan toepassen in de klas.
Je komt te weten hoe ons brein leert, wat gedrag is, welke positieve en negatieve consequenties er zijn, hoe je deze slim kan inzetten en wat het stofje dopamine daar allemaal mee te maken heeft.
Aan de hand van heel veel verhalen leer je op humorvolle wijze dat uiteindelijk belonen veel beter werkt wanneer het gaat om gedragsverandering:
• Dat is veel leuker om te doen;
• De leerling gaat meer gewenst gedrag vertonen;
• En het belangrijkste. De leerling gaat het niet het gewenste gedrag vertonen, omdat jij het wilt, maar vooral omdat hij of zij het zelf wilt.
Doel
Na afloop van deze workshop kunnen docenten vanaf morgen:
• Effectief de ABC Methode toepassen om positieve gedragsveranderingen in de klas te stimuleren;
• De algehele sfeer en daarmee leerprestaties binnen de klas verbeteren;
• Gewenst gedrag bij leerlingen aanzetten door te belonen voordat bestraffen nodig is;
• Een bijdrage leveren aan het docententeam middels een consequente en eensgezinde aanpak;
• Zowel leerlingen als docenten motiveren om positieve veranderingen door te voeren.
Uitgangspunt
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Wanneer je het ABC model doorhebt. Dan ga je het overal het zien. Pas dan gaat het je opvallen dat alle gedragsverandering plaatsvindt na de consequenties en niet na het vragen. Al vraag je het 100.000 keer
Duur
90 Minuten
Datum
In overleg
Trainer
John van der Haven
Tarief
Op aanvraag