Meta Model
Over deze workshop
Wanneer je met klanten, collega's of medewerkers communiceert komt het geregeld voor dat de perceptie van de ander volledig verschilt met die van jou. Gevolg kan zijn dat je vaak wel denkt dat de ander je begrijpt, maar in de praktijk blijk dit dan toch anders te zijn.
Communicatie verloopt dan ook meestal langs de laag van de oppervlaktestructuur. Het topje van de ijsberg. Dat is wat je hoort of vaak alleen maar vertelt. Wat jij of de ander echt bedoelt, dat noem je de dieptestructuur. De volledige perceptie van wat je echt bedoelt. Het gedeelte van de ijsberg dat onder water ligt.
De reden dat we niet tot de perceptie komen ligt in het feit dat we in onze communicatie onbewust heel veel zaken weglaten, verdraaien of generaliseren. En vaak is dat maar goed ook, want wanneer we alles wat we vertelden volledig zouden verhelderen en toelichten, dan kom je nog maar aan weinig andere zaken toe.
Maar wat nu wanneer je echt wilt begrijpen wat die klant, collega, of medewerker bedoelt?
In die gevallen biedt het Meta Model uitkomst. Het is dé tool om de ander volledig te begrijpen, om misverstanden te voorkomen en om precies te achterhalen wat de ander nu echt wilt. Kortom, binnen communicatie is het Meta Model een onmisbare tool!
Programma
Het Meta Model bestaat uit in totaal 12 regels, of beter gezegd 12 'overtredingen' die tijdens communicatie worden gemaakt en voor misverstanden of onbegrip kunnen zorgen.
Deze 12 overtredingen worden als volgt verdeeld:
• 4 Weglatingen
• 5 Verdraaiingen
• 3 Generalisaties
Tijdens deze workshop gaan we op een interactieve en humoristische wijze alle 12 'overtredingen' langs en leer je hoe je echt goed vragen kunt stellen. Vragen stellen om een doel te bereiken. De volledige perceptie van de ander.
Want als iets 'goed' moet gebeuren, wat is dan goed? Of vul je dat onbewust meteen zelf al in?
En als 'het personeel' het plan maar niks vindt, gaan we er dan maar gemakshalve vanuit dat dat voor al het personeel geldt?
En als je hoort dat melk goed voor elk is, neem je dat dat maar voor zoete koek aan of is melk misschien wel helemaal niet zo gezond voor elk?
Door slim gebruik te maken van het Meta Model zal je merken dat je met slechts een paar vragen al gigantisch veel meer informatie kunt achterhalen en er versteld van staan hoe vaak je zelf zaken al onbewust invult en daardoor verkeerde aannames doet.
Doel
Het Meta Model gebruiken is als treasure hunting. Het graven naar de schat van informatie die iemand onbewust verborgen houdt
Uitgangspunt
The most important thing in communication is hearing what isn’t said
Duur
De workshop duurt 1 dagdeel. Bijvoorbeeld een ochtend van 9.30 uur tot 12.00 uur
Datum
In overleg
Trainer
John van der Haven
Tarief
Op aanvraag